תרומות על הבאר
(29 מרץ 2024) קישור מהיר: המעין ספריית משעול היכל הגבורה וההנצחה שיעורי הרב עמיטל

המעין -

חזרה למאמרי המעין

פתיחה ודברי ברכה

בס"ד. ערב חנוכה תשע"א

למנויי 'המעין' וקוראיו, ה' עליהם יחיו.

כפי שכתבתי בגיליון הקודם - גיליון זה, טבת תשע"א, הוא הגיליון ה-196 של כתב העת 'המעין'. לקראת הגיליון המאתיים, שיצא לאור בעז"ה בראשית השנה הבעל"ט, אנו מתכוונים להוציא לאור גיליון מוגדל וחגיגי של 'המעין', וכן מפתח מפורט למאמרים שפורסמו ב'המעין' מראשיתו.

את היובל המיוחד הזה שלנו הקדים בשנה יובל החמישים של ישיבת שעלבים, עליו בישרנו בגיליון הקודם. ב"ה כנס היובל שהתקיים בישיבת שעלבים בתחילת חודש מרחשון היה מוצלח ומרגש ביותר, נאה בתוכנו ובצורתו ובמשתתפיו – רבנן ותלמידיהון שליט"א, רבנים ששימשו בקודש בישיבה לדורותיה ומאות רבות של בוגרי הישיבה מייסודה עם בני משפחותיהם, וגם אישי ציבור המלווים את הישיבה ואת מוסדותיה בהווה ושליוו אותם בעבר, איש איש לפי כבודו. מצאנו לנכון להביא בפתיחת גיליון זה של 'המעין' את דבריהם הקצרים של שלושה מהדוברים: כבוד הראשל"צ הרב הראשי הרב עמאר, הרב הראשי החדש של צה"ל הרב רפי פרץ, שעד לאחרונה שימש כראש המכינה הישיבתית 'עוצם' בעצמונה שבגוש קטיף (עתה בישוב יתד שבנגב), ושר המדע הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ. דבריהם החמים והמרגשים מכוונים אותנו לראות את המציאות באופן אמיתי וכן, להביט אחורה בהודיה לה' ובסיפוק – וקדימה בתקווה ובביטחון ובתפילה. בחלק האנגלי מובאים דברי יו"ר עמותת ידידי ישיבת שעלבים בארה"ב מר דוד גולדשמידט, שנאמרו גם הם באותו כנס. כדי לסיים את חגיגות היובל בדברי תורה כיבדו אותנו ראש הישיבה שליט"א וכמה מרבני הישיבה, מנהליה ובוגריה במאמרים חשובים לגיליון זה. מערכת 'המעין' מכירה טובה לראשי ומנהלי ישיבת שעלבים על שלקחו את 'המעין' תחת חסותם, חסות שבלעדיה קשה להאמין שכתב העת הוותיק הזה היה ממשיך להתקיים, וכן פתחו מדור של 'המעין' באתר של ישיבת שעלבים, ויחד עם זה השאירו את הרבעון הזה בלתי-תלוי; ולאו מילתא זוטרתא היא.

זה המקום לעודד שוב את מנויינו וקוראינו לחזק את כוחו של 'המעין' ע"י תוספת וריבוי מנויים. גם מי שאינו מעוניין להיות מנוי לעצמו, או כתוספת למינוי שלו ושל בני ביתו – יכול למנות את בית המדרש השכונתי או את בית הכנסת היישובי על 'המעין', להגדיל תורה ולהאדירה. ויה"ר שנדע לעשות רצוננו כרצונו, כדי שיבטל רבש"ע רצון אחרים מפני רצוננו.

                                                                                                                                    י"ק

* * *

הראשון לציון הרב שלמה משה עמאר שליט"א

זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו. חמישים שנה לישיבה קדושה ומפורסמת, שהעמידה תלמידים הרבה שנמצאים בכל העולם, בכל מקומות העשייה, ועוסקים בכל מכמני התורה, ומהם תלמידי חכמים מופלגים שמרביצים תורה לרבים. זהו דבר עצום, משמח, מרגש, ב"ה שהתורה חזרה לאכסניה שלה. ארץ ישראל מחזיקה היום את התורה בכל העולם. אחרי כל מה שעבר עלינו, אחרי שעברו על ראשנו המים הזדונים, אחרי שלא היתה אומה בעולם שלא ניסתה כוחה לכלותנו, הקב"ה הצילנו והשיבנו לארצנו הקדושה, וגם התורה חזרה לאכסניה שלה, כמו הישיבה הקדושה הזו שחוגגת עתה יובל שנים.

ויהי רצון שהאור של התורה יאיר את ארצנו ואת עמנו ואת העולם כולו באור חדש שיאיר לציון במהרה בימינו אמן ואמן.

* * *

הרב רפי פרץ, הרב הראשי לצה"ל

בשם הרמטכ"ל, בשם כל צה"ל ובשם כל עם ישראל, אני רוצה לומר תודה גדולה, שלעולם לא נוכל להביע אותה בשלמותה, לישיבת שעלבים ביובלה. ישיבת שעלבים היא מישיבות ה'הסדר' הראשונות. אני פוגש את חיילי ה'הסדר' בכל מקום, ואי אפשר להעריך עד כמה הם תורמים לצה"ל, עד כמה הם מוסיפים עדינות, חברוּת, טהרה, ישרות ויראת שמים. אי אפשר לתאר את זה במילים. אין דבר יותר יקר לצה"ל מאשר הרוח הישרה והטהורה הזו, ששורשיה העמוקים יונקים ממקורות הקודש הכי עמוקים של עם ישראל. זו תודה אחת.

עכשיו אני פושט את מדיי לרגע, לובש בגדים אזרחיים, וחוזר חמש שנים אחורה. השעה שלוש בבוקר, ואני מגיע לכאן, לישיבת שעלבים, עם משפחתי, עם שנים עשר ילדיי שכל אחד מחזיק בידו שקית ניילון ובה שני זוגות בגדים וכיפה לשבת. היום הוציאו אותנו מביתנו בגוש קטיף, ומיד הלכנו להתפלל בכותל המערבי. אין לנו בית, לא ידענו לאן ללכת. השעה מאוד מאוחרת. בכותל אמרו לי: 'לשעלבים'. אמרתי לעצמי: נגיע לשם, נישן כמה שעות, ונראה מה לעשות. נסענו לשעלבים, ומישהו כיוון אותנו לבנין הפנימיה, ופתאום הגענו לחדר ועל הדלת שלט 'ברוכים הבאים משפחת פרץ', ומיטות מסודרות, ואוכל מוכן על השולחן. ומאז במשך כמה שבועות האנשים בישיבה הנפלאה הזו יצאו מגדרם כדי שנרגיש שיש לנו בית, והרב יחזקאל בראש כולם, והוא אף טרח לסדר את האברכים בישיבה, ודאג לחברותות בבית המדרש. ועל כך תודה נוספת.

שתי תודות מעומק הלב לישיבת שעלבים, תודות שאין מילים להביע אותן. תודה.

* * *

הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, שר המדע

אנו נמצאים הערב באירוע מרומם נפש ומעורר השראה. אנו רואים כאן הערב איך מה שהתחיל לפני חמישים שנה כמעיין קטן, הפך להיות נהר שממנו נובעים פלגים רבים, אותם 'שעלים' של ישיבת שעלבים. אנו רואים היום את אלפי הבוגרים שבים אל אותה באר ממנה שתו לפני עשרות שנים, ואנו חשים את כוחו של המפעל האדיר הזה.

אני מאחל לקריה הנאמנה הזו, לישיבת שעלבים על כל מוסדותיה ושלוחותיה וענפיה ופלגיה, שבעז"ה ימשיך להתקיים בה הפסוק 'הוי כל צמא לכו למים'; ושהמעיין הזה, שבו התורה והעבודה והספרא והסייפא משולבים יחד, ימשיך להתגבר וליצור פלגי מים חדשים. ובזכות מקורות מים אלו יזכה עם ישראל כולו להשתרש בכל חלקי ארץ ישראל ולשאוב ממעיין התורה, ונזכה כולנו לבשורות טובות ישועות ונחמות.